Pixar. Creativitat col·lectiva.

Innovació. Aprèn dels millors.
1/ Travessant el desert durant 12 anys

Quan l’equip, que després formaria Pixar, va començar a treballar, al 1979, realment havien de tenir fe i visió sobre el futur del cinema d’animació digital. De fet la cosa no es va començar a “animar” fins al 1986 quan va arribar-hi Steve Jobs, provisionalment apartat d’Apple. Al 1991, 12 anys després Pixar ja es tractava de tu a tu amb Disney, i al 1995 Toy Story[1], el primer llargmetratge totalment digital trenca definitivament els motllos de l’animació. Els dibuixos, animats manualment, comencen a deixar pas a l’animació per ordinador.  En el puja i baixa dels negocis, Disney acabaria comprant Pixar i Steve Jobs és convertiria en un dels majors accionistes de Disney.

2/ 300 professionals i 5 anys de feina

La gent creu que la creativitat és un acte misteriós i solitari i redueix el seu resultat a una idea simple: aquest pel·lícula va de ninots o de dinosaures[2]. La creativitat però, implica centenars persones de diferents disciplines, treballant juntes per resoldre molts problemes durant molt de temps i de forma eficient. El recorregut de d’una idea inicial fins una pel·lícula, és un llarg i difícil procés que dura de quatre a cinc anys.
Darrera cada frase, en el disseny de cada personatge, en la localització de les càmeres, en els colors, en la llum o en el ritme hi ha milers i milers d’idees i de debats. De fet s’assembla força a una excavació arqueològica en la que no se sap massa bé el que s’està buscant o si es trobarà alguna cosa.

3/ No és fàcil posar a treballar el talent en equip

L’èxit en la innovació s’ha de resistir a la temptació natural de minimitzar el risc, copiant alguna cosa que ha tingut èxit en lloc d’intentar alguna cosa nova. Això és molt més fàcil de dir que fer, però si es vol fugir de la mediocritat s’ha d’acceptar la incomoditat de la incertesa. Quina és la clau?: Les persones amb talent, que no són fàcils de trobar ni de liderar.
Per aconseguir que les persones amb talent treballin juntes de forma eficient es necessita temps. S’ha de construir un entorn que alimenti la confiança i el respecte, i si es fa bé, el resultat és una comunitat vibrant on hi ha lleialtat entre les persones. Tots i cada un dels membres de l’equip senten que són part d’alguna cosa extraordinària, i la comunitat esdevé un imant pel talent de les persones.

4/ Ens coneixem en els moments difícils

Toy Story 2 va patir diversos incidents, en el súmmum de les desgràcies un error va esborrar dels servidors 2 mesos de feina[3]. A banda però, els propis professionals, en un moment donat van decidir llençar la feina i tornar a començar perquè no estaven satisfets amb el resultat. Això tant sols ho suporta un equip potent i ben cohesionat.
Quan es gaudeix del plaer de treballar junts, les persones que formen una estructura creativa poden superar una crisi. La producció de Toy Story 2 no semblava que hagués d’arribar a bon port, però tots eren conscients que tant l’excel·lència com els terminis depenien d’ells. Es van posar les piles i van demostrar que les persones estan per sobre de les idees: Si es dóna una gran idea a un equip mediocre, no farà res. Si es dóna una idea mediocre a un gran equip, en faran un gran resultat.
Dir no a la mediocritat requereix sovint un gran esforç i sacrifici personal, però sobretot molta compenetració i cohesió entre els membres de l’equip.

5/ La lliçó de Pixar. Crea el teu mètode

Pixar ha desenvolupat una cultura creativa pròpia, que consisteix òbviament en tenir gent creativa i apostar per ells, però també en deixar-los corda lliure i sobretot proveir-los d’un entorn adient. De fet el departament de desenvolupament, que és com una mena de centre d’intel·ligència, s’encarrega de trobar persones que puguin treballar juntes de manera eficient, i no intenta micro-dirigir-les, tant sols vigilen que els equips funcionin bé. Els equips, formats per en un director, un guionista, alguns artistes i diversos redactors, son liderats per dos perfils, un creatiu i un productor, ambdós formen un nucli potent que es responsable del resultat creatiu, dels terminis i de no sortir del pressupost.
___________
[1] Toy Story, dirigida per John Lasseter va ser la Pel·lícula més taquillera de 1995 que va guanyar més de 360 ​​milions de dòlars, a banda d’aconseguir l’Oscar especial per la primera pel·lícula animada per ordinador de la història.
[2] Ed Camull, cofundador de Pixar i president de Pixar i Disney Animation Studios, en una entrevista per a Harvard Business Review.
[3] L’ordre ‘rm -r -f *’, elimina tots els fitxers directori en el que s’executa, i s’utilitza per eliminar un subconjunt d’arxius no desitjats. Malauradament, algú del sistema havia executat l’ordre al nivell arrel del projecte Toy Story 2.

No Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Innovació. Aprèn dels millors.
“Prêt à porter” però fet a mida.

Que potser tornen els vestits i les sabates a mida? Flyprint, de NIKE, és  una incursió innovadora en la impressió 3D de sabatilles esportives. S’ho val reflexionar en aquest tipus d’iniciatives perquè  podem ser premonitòries de canvis significatius en els productes i en els serveis. Som davant dels primers passos d’un nova era …

Innovació. Aprèn dels millors.
Unicef. “Internet of good things”

Unicef destaca entre les Onegés que treballen per ajudar, arreu del món, als infants que pateixen situacions de risc. El Fons de les Nacions Unides per a la Infància (Unicef) és present a gairebé a tots els països del  món des de la seva creació al 1946, i ha ajudat a …

Innovació. Aprèn dels millors.
Ideo. Tot comença per saber què és el que vens.

A Ideo, una de les empreses de disseny més influents del món[1], s’hi agrupen unes 600 persones, repartides per un desena d’oficines arreu del món. Les disciplines en les que treballa Ideo van des de les ciències del comportament fins a l’enginyeria del software, passant pels múltiples àmbits del disseny: …