Els locals d’IKEA no tenen finestres

Innovació. Aprèn dels millors.
 1/ Un altre big brother.

Que aixequi la ma qui no hagi anat mai a un Ikea, aquell tinglat que és a mig camí entre una botiga de mobles i un parc temàtic de la llar. Cada vegada que aneu a Ikea formeu part, inconscientment, d’un mega-meta-experiment. Tots els vostres moviments i accions es monitoritzen acuradament mentre creieu que simplement passegeu per la botiga i compreu casualment.
En el Concept Center que té Ikea a Delft es dediquen a provar tècniques de neuromàrqueting. El màrqueting psicològic, serveix per analitzar el comportament de compra dels clients, per l’efecte de canvis subtils, que introdueixen regularment en el seu sistema d’exposició i d’atenció a l’usuari. Res és perquè sí, des de la ubicació del restaurant fins als cartells, passant per l’ordre en el que es presenten i es combinen les coses, tot ha estat meticulosament ajustat en funció del comportament observat dia a dia en els usuaris.

2/ Desempallegar-se dels nens

En primer lloc, per tal que els adults puguin gaudir del Ikea, cal desfer-se, dels nens a Småland (petitpaís), sense embuts. Els nens òbviament s’avorririen recorrent els interminables passadissos d’Ikea i centrarien la seva energia sense fi, en l’entreteniment que els cau més a prop: els pares. Ikea però, necessita que els adults es concentrin en comprar i que hi estiguin tot el temps que puguin. Perquè penseu que no hi ha finestres, o perquè els rellotges falsos, un truc intel·ligent pres dels casinos. Si fos legal ens hipnotitzarien, tot perquè no notéssim com passa el temps.

3/ El llapis, un regal enverinat.

Ens trobem en primer lloc un dispensador de llapis i llistes de compres buides, que l’usuari òbviament necessitarà, ja que no en té prou amb la seva memòria per recordar les complexes referències de tot el que comprarà. El detall del llapis és però, més subtil del que sembla. El simple fet d’escriure el que es vol comprar també implica acostar-se una mica més a la decisió de compra.
El laberint de l’exposició a moments sembla un veritable brainstroming de productes i d’objectes, disposats amb la intenció de sorprendre i l’usuari i fer-li entrar el desig de compra. Mai ningú havia venut, de forma inesperada, tantes espelmes ni tantes esponges de bany com Ikea.

4/ Posar el cervell en mode “compra”

Amb el cervell posat en mode “compra” el pensament més fort és: “què més he de comprar?”. La llista en una ma el metro de paper a l’altre, com si fos un joc de pistes, l’usuari s’enganxa a buscar referencies, a prendre mides i a imaginar com es veurà aquell prestatge, o aquella tauleta a casa seva.
Quan el visitant-comprador-client-usuari arriba al restaurant està exhaurit, però encara no ha passat per caixa. La veritable raó dels preus relativament econòmics del restaurant és doble, d’una banda acabar-lo de convèncer que esta fent una gran compra, i de l’altra recuperar energies per a completar l’experiència; anar al híper-magatzem a treure dels prestatges i a carregar les caixes amb els productes més grans. Quan hagi pagat i carregat tot al cotxe  encara li quedaran a l’usuari unes quantes hores de feina a casa, on comprovarà la qualitat de la marca Ikea, ja que no li faltarà ni li sobrarà ni un sol cargol.

No Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Innovació. Aprèn dels millors.
“Prêt à porter” però fet a mida.

Que potser tornen els vestits i les sabates a mida? Flyprint, de NIKE, és  una incursió innovadora en la impressió 3D de sabatilles esportives. S’ho val reflexionar en aquest tipus d’iniciatives perquè  podem ser premonitòries de canvis significatius en els productes i en els serveis. Som davant dels primers passos d’un nova era …

Innovació. Aprèn dels millors.
Unicef. “Internet of good things”

Unicef destaca entre les Onegés que treballen per ajudar, arreu del món, als infants que pateixen situacions de risc. El Fons de les Nacions Unides per a la Infància (Unicef) és present a gairebé a tots els països del  món des de la seva creació al 1946, i ha ajudat a …

Innovació. Aprèn dels millors.
Ideo. Tot comença per saber què és el que vens.

A Ideo, una de les empreses de disseny més influents del món[1], s’hi agrupen unes 600 persones, repartides per un desena d’oficines arreu del món. Les disciplines en les que treballa Ideo van des de les ciències del comportament fins a l’enginyeria del software, passant pels múltiples àmbits del disseny: …