Lego, l’emprenedoria permanent.

Innovació. Aprèn dels millors.

A l’Instagram #LEGO, milions persones de tot el món, comparteixen les creacions que han fet amb peces de Lego. Marca i producte són una mateixa cosa que basa el seu èxit en el fet que dóna als seus clients motius per a somiar. Lego es centra essencialment en un únic producte-concepte i en les seves variants, del punt de vista de l’usuari però, el producte Lego no acaba mai, ja que pot connectar sense fi la creativitat dels clients.

Lego, considerada avui la Apple de les joguines, és una història d’emprenedoria, gairebé permanent des del primer dia, i de la que es poden aprendre moltes coses. Creada pel fuster Ole Kirk Christiansen a Dinamarca que, en veure com baixava la demanda de mobles, es va posar a fer joguines de fusta. Des de llavors Lego s’ha reinventat diverses vegades. La primera, quan va passar de la fusta al plàstic al 1947, la darrera, després del desastrós Nadal de 2002, quan el 40% del producte depositat a les botigues es quedà sense vendre. El concepte Lego, percebut com quelcom antic, semblava incapaç de competir amb els videojocs i amb internet.

Lego es pot reinventar perquè es planteja la recerca com una qüestió de fons. Des d’estudis etnogràfics, sobre com els nens a tot el món realment juguen, fins a l’assaig de les noves tendències de co-creació. Emprendre passa per combinar recerca i innovació de forma coordinada. El Laboratori del futur de Lego, es l’aplicació d’un principi ben simple: “Si vols entendre com viuen els animals, no vagia al zoològic, ves a la selva”. En el Laboratori del Futur de Lego han descobert per exemple que hi ha diferències entre com juguen amb els nens, els pares americans i els pares europeus. Als americans els agrada menys que als europeus participar i ajudar als seus fills, i volen que puguin jugar sols. Als pares europeus, els està bé seure a terra i passar hores amb els nens. Potser els pares americans volen que els fills siguin independents, però aquesta és una de les moltes interpretacions possibles.

El laboratori del futur de Lego, una setmana a l’any, reuneix un grup de 50 empleats a un hotel de la Costa Brava a Catalunya. S’hi instal·len disposats a fer una mena de hackathon, 24 hores al dia, durant una setmana, per imaginar que pot emprendre Lego en el futur.  Dissenyadors, programadors, investigadors etnogràfics i Lego màsters, entre d’altres, competeixen per tornar a Dinamarca amb alguna idea brillant per a ser desenvolupada a fons.

El comportament de Lego es coherent amb el que ens ve a tots pel davant, el repte de sobreviure en un entorn que canvia molt ràpid. Si ens fixem en Lego, l’emprenedoria no és tant sols una qüestió inicial, esdevé mé aviat un estat permanent.

Un repte important al que Lego dóna voltes sense parar és el que fa referència a la fusió, o combinació del seu producte amb el mon digital. La recerca al seu laboratori sembla demostrar que els nens ja no fan distincions significatives entre el joc digital, com ara Minecraft i el joc físic. Això porta Lego a assumir que ha d’assajar directament al mercat les noves propostes d’experiències híbrides digitals – físiques, que impliquen jugar amb un conjunt de peces al mateix temps que es fan servir components de software que s’executen en un dispositiu digital.

Al 2011, Lego va llançar una altra innovació, provada primer al Japó des de 2008, Lego Ideas, un entorn de Crowdsourcing, on els aficionats proposen productes, i ells mateixos voten els més populars, dels que Lego en produeix edicions limitades. Lego Idea té molts avantatges, a banda de ser rendible al mercat, Lego aprèn moltes coses sobre com els usuaris son capaços de fer servir els seus productes.

En cadascun d’aquests llançament la innovació finalitza amb una acció d’emprenedoria, que en molts aspectes és com si es comencés de nou cada vegada.

No Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Innovació. Aprèn dels millors.
“Prêt à porter” però fet a mida.

Que potser tornen els vestits i les sabates a mida? Flyprint, de NIKE, és  una incursió innovadora en la impressió 3D de sabatilles esportives. S’ho val reflexionar en aquest tipus d’iniciatives perquè  poden ser premonitòries de canvis significatius en els productes i en els serveis. Som davant dels primers passos d’un nova era …

Innovació. Aprèn dels millors.
Unicef. “Internet of good things”

Unicef destaca entre les Onegés que treballen per ajudar, arreu del món, als infants que pateixen situacions de risc. El Fons de les Nacions Unides per a la Infància (Unicef) és present a gairebé a tots els països del  món des de la seva creació al 1946, i ha ajudat a …

Innovació. Aprèn dels millors.
Ideo. Tot comença per saber què és el que vens.

A Ideo, una de les empreses de disseny més influents del món[1], s’hi agrupen unes 600 persones, repartides per un desena d’oficines arreu del món. Les disciplines en les que treballa Ideo van des de les ciències del comportament fins a l’enginyeria del software, passant pels múltiples àmbits del disseny: …