Ideo. Tot comença per saber què és el que vens.

Innovació. Aprèn dels millors.

A Ideo, una de les empreses de disseny més influents del món[1], s’hi agrupen unes 600 persones, repartides per un desena d’oficines arreu del món. Les disciplines en les que treballa Ideo van des de les ciències del comportament fins a l’enginyeria del software, passant pels múltiples àmbits del disseny: negoci, comunicació, digital, educació, salut, entorn, alimentació, industria i organització. Entre els seus projectes emblemàtics de disseny hi ha el primer mouse de Apple, que fa de portada a milers de dissenys de productes i de serveis que duen la signatura de l’èxit de Ideo.

Què ven Ideo?

Per analitzar els fronts en els que les empreses com Ideo actuen cal pensar més en clau de problemes, que no pas de sectors: l’atur, el sistema educatiu, l’envelliment o el sistema fiscal. Problemes, tots ells, en els que el pensament de disseny i l’estratègia acumulada per Ideo contribueixen a trobar noves solucions.
Per Ideo vendre innovació és simplement anar per davant inventant, i posant-hi nom, a nous conceptes. Al 1985 va ser disseny interactiu, després vindria el pensament de disseny, el disseny centrat en l’usuari i OpenIdeo.
Vendre innovació en el fons és aplicar pensament integratiu i adoptar un enfoc absolutament multidisciplinari. El que Ideo ven és pot sintetitzar com”ensenyar als directius a repensar el que fan: negoci, producte, servei i cultura”. Estratègia pràctica per a les empreses i les organitzacions, un tipus de consultoria centrada en el disseny i la creativitat.
Un exemple prou il·lustratiu de què i com ven Ideo és el cas de Cinemaplanet, una cadena de cines del Perú. Què pot fer IDEO pels cines del Perú? És un problema perfecte per Ideo, el cine s’ha hagut de reinventar constantment des dels seus inicis. Algunes de les innovacions estan associades al mitjà: so, cinerama, 3D, però moltes altres innovacions són del tot laterals. Als anys 20, les sales de cinema varen ser les primers a disposar d’aire condicionat. El volum de negoci pels propietaris dels cinemes no els ve del marge que els deixen les pel·lícules, sinó de les crispetes i els refrescos que venen al seus bars. Després han arribat les butaques ultra-còmodes, les festes d’aniversari i en general tot allò que suposi vendre experiències enriquidores pels clients. El projecte de Cinemaplanet, com la majoria, comença per destinar un temps important a entendre a fons els usuaris, els clients del client, i fer-ho amb el propi client, entendre les seves motivacions i l’entorn, aquesta és la clau per poder treballar els nous conceptes a assajar.

Venen mentre treballen.

La idea de vendre, tot i que no ho diuen, la tenen tant interioritzada i l’apliquen amb tanta coherència, que els porta a l’extrem de dir que els seus empleats ideals son persones en forma de T. El traç horitzontal de la T, els braços oberts, significa que la persona està interessada en tots els aspectes del problema del client i és capaç d’implicar-se en molts temes diferents. El traç vertical de la T representa la seva profunda experiència en una àrea concreta. Un equip de persones, amb mentalitat de T, aportant les seves visions complementàries d’un problema té potencial.
Vendre, quan es treballa en innovació és una activitat permanent, des de la forma d’entendre el problema del client, la forma de plantejar les proves per a generar confiança i treure el màxim del client en temps real.
El gran canvi que ha esdevingut en el món del disseny és molt més transcendent del que sembla. En el moment en què el disseny deixa de ser una qüestió de treball estètic per esdevenir una eina per afrontar reptes socials, econòmics i organitzatius s’està passant d’un paradigma centrat en l’ego, tant de l’oferta com de la demanda, a un de molt més complex i gratificant que gira al voltant de la col·laboració.

El dissenyador orquestra.

Per Ideo, el treball del dissenyador consisteix en inspirar tothom per abordar problemes difícils i que semblen intractables. Inspirar al voltant d’un problema és com vendre el que no es veu, el futur possible; sovint la inspiració consisteix en ajudar els clients a deixar de pensar en productes o en serveis per a pensar en sistemes. Les solucions no es poden pensar estrictament en termes d’artefacte o de procés, són inspiració, cultura i aprenentatge. Els sistemes han de ser integrals, els usuaris els han de poder aprendre i s’han de pensar en termes d’equitat, que tots els stockholders hi surtin guanyant.
Com ha passat amb altres grans consultores de disseny[2], Ideo al 2016 s’ha unit al grup empresarial KYU, amb seu al Japó, per actuar a una escala més global i abordar problemes de més entitat. El talent crida al talent, aquesta és de fet la venda definitiva. Vendre al pròpia companyia és el pas definitiu.
________

[1] https://www.ideo.com/eu
[2] IBM reforça la seva divisió de consultoria en UX. McKinsey comprà Lunar, una de les firmes de disseny més antigues de Silicon Valley i Fuseproject ka comprà un grup xinès de màrqueting.

No Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Innovació. Aprèn dels millors.
“Prêt à porter” però fet a mida.

Que potser tornen els vestits i les sabates a mida? Flyprint, de NIKE, és  una incursió innovadora en la impressió 3D de sabatilles esportives. S’ho val reflexionar en aquest tipus d’iniciatives perquè  podem ser premonitòries de canvis significatius en els productes i en els serveis. Som davant dels primers passos d’un nova era …

Innovació. Aprèn dels millors.
Unicef. “Internet of good things”

Unicef destaca entre les Onegés que treballen per ajudar, arreu del món, als infants que pateixen situacions de risc. El Fons de les Nacions Unides per a la Infància (Unicef) és present a gairebé a tots els països del  món des de la seva creació al 1946, i ha ajudat a …

Innovació. Aprèn dels millors.
Psychometrics. Màrqueting de precisió

I Trump va guanyar contra pronòstic El triomf de Trump, a banda d’altres consideracions, podria significar, en part, la derrota dels serveis clàssics d’estadística, que no van saber pronosticar el resultat. La campanya que s’imposà a les eleccions al 2016 als US, està molt relacionada amb l’anàlisi de dades massives …